تبلیغات
تربیت بدنی آموزشگاه های شهرستان دیواندره - گزارش برگزاری همایش تغذیه با حضور دکتر گائینی
 
تربیت بدنی آموزشگاه های شهرستان دیواندره
درباره وبلاگ


در این وبلاگ سعی می شود که اخبار و فعالیت های انجام شده در مدارس شهرستان دیوان دره و همچنین مطالب علمی و آموزشی به گونه ای که قابل استفاده برای تمام دبیران تربیت بدنی باشد، انعکاس یابد. همچنین دست کسانی را که می خواهند با راهنمایی، انتقادات و پیشنهادات خود، ما را یاری نمایند، به گرمی می فشاریم. امید است در این راه ثابت قدم و موثر باشیم.

ارتباط با مدیر : f2383@mihanmail.ir

مدیر وبلاگ : شورای ورزشی
نویسندگان
نظرسنجی
عملکرد کارشناسی تربیت بدنی را در سال تحصیلی 91 - 92 چطور ارزیابی می کنید ؟








همایش علمی حمایت از کودکان چاق با حضور دکتر گائینی عضو هیا ت علمی دانشگاه تهران وخانم دکتر ندا خالدیان عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با حضور 150نفر از دبیران تربیت بدنی و خانواده های سنندجی روز پنج شنبه مورخ 30-9-1391 از ساعت 9صبح تا 1بعداز ظهر در سالن آمفی تئاتر اردوگاه سلیمان خاطر سنندج برگذار شد. در این همایش ابتدا دکتر بیداد پور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در مورد چاقی مردان وزنان استان کردستان مطالبی را بیان کردند.... بقیه در ادامه مطلب 



بر اساس گزارشی که ایشان ارائه دادند چاقی واضافه وزن زنان دراستان بسیار بیشتر از مردان می باشد که دلائل اصلی این عارضه را کم تحرکی تغذیه نامطلوب وشرایط اجتماعی حاکم بر استان دانستند سپس در ادامه همایش دکتر گائینی مباحث به قول خودشان کاربردی خود را در مورد چاقی کودکان ارائه کردنند ایشان مسئولیت اصلی وعمده چاقی در کودکان را متوجه والدین ساختند وافزودنند که والدین در پیشگیری از چاقی فرزندانشان نقش بسیار مهم وحیاتی ایفا می کنند ودر نهایت این مسئولین هستندکه باید از چاقی مفرط کودکان جلو گیری کنند همچنین ایشان از والدین خواستند  برای تغذیه وفعالیت بدنی فرزندانشان وقت معین ومشخصی لحاظ کنند وبرای فعالیت بدنی فرزندانشان اهمیت ویژه ای قائل شوند .دکتر گائینی از این که در کشور به جای پرداختن به امر پیشگیری بیشتر به مقوله در مان پرداخته می شود ابراز تاسف کردنند واز خانواده هاومسئولین خواستندکه امکانات ووقتی را که صرف درمان بیماریها از جمله چاقی می کنند بهتر است صرف پیشگیری کنند.ایشان به این نکته اشاره کردنند که برخلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنند چاقی واضافه وزن به دوران نوزادی وپیش دبستانی مربوط نمی شود ولی متاسفانه 30 تا40 در صد از کودکان در دوره پیش دبستانی چاق ودارای اضافه وزن هستند در ادامه دکتر گائینی با اشاره به اینکه جایگاه فعالیت های بدنی خانواده است نه مدرسه بر این نکته تاکید کردنند که حقیقتا یک ساعت ونیم فعالیت بدنی در مدارس بسیار کم می باشد وتر کیب بدنی کودکان را تغییر نمیدهد .ایشان از معلمان ورزش وهمچنین والدین خواستند که جهت به نتیجه رساندن فعالیتهای بدنی کودکان به هیچ عنوان آنها را مجبور به انجام فعالیت نکنند واز ساز ماندهی فعالیت بدنی کودکان پرهیز کنند چرا که کودکان باید در انجام فعالیتهاکاملا آزاد باشند البته نقشی که والدین ومعلم ورزش در اینجا ایفا می کند این است که آنها باید کودکان را توجیه کنند که فعالیت بدنی فوائد زیادی در زندگی برای آنها خواهد داشت واینجاست که آنها باید آزادانه فعالیتهای مورد نظر خود را انجام دهندونه بر اساس قانون ومقررات خاص.البته لازم به ذکر است که دکتر گائینی هیچگاه از کلمه ورزش استفاده نکردنندچرا که ایشان معتقد بودنند که ورزش در مقایسه با فعالیتهای بدنی که آزادانه اجرا می شود نقش بسیارکمتری در حفظ سلامتی وپیشگیری از چاقی کودکان دارد.بنابر گفته های ایشان سیستم بدنی کودکان غالبا هوازی می باشد ولی آنها بیشتر به انجام فعالیتهای بی هوازی علاقه مند هستند ووالدین ومربیان ورزش در مدرسه نباید این امکان را از بچه ها بگیرند بلکه باید با توجه به علاقه مندی آنها فعالیتهای بدنی را در نظر بگیرند به این صورت که این فعالیتها باید کوتاه سریع ومتنوع باشند . ودر پایان دکتر گائینی به نقش تشویق کردن کودکان برای انجام فعالیتهای بدنی به عنوان یک امر ضروری اشاره کردنند واز کسانی که به نحوی با کودکان سروکار دارند خواستند که برای ایجاد انگیزه در کودکان جهت انجام فعالیتهای بدنی آنها را فعال نگه دارند وبه شدت باید وقتهای هدر رفته را کم کنند واینکه تاجایی که امکان دارد از نصیحت کردن کودکان پرهیز کنند وبه نظرات آنها در انجام فعالیتهای بدنی ارزش وبها داده شود واز والدین خواستند که از رسانه ها جهت پیشگیری از چاقی کودکان به صورت بهینه استفاده کنند هرچند ایشان معتقد بودند که رسانه ها هیچگاه در این امر مهم موفق نبوده اند وبرنامه های سازنده وموثری جهت جلوگیری از اضافه وزن وچاقی کودکان نداشته اند نکته قابل توجه اینجاست که جناب دکتر گائینی با توجه به اینکه متخصص تغذیه هستند بیشتر روی فعالیتهای بدنی تاکید داشتند وجز چند مورد کمتر در مورد تغذیه کودکان سخن به میان آوردند وبه چند نکته بسنده کردنند از جمله این که کودکان را باید از خوردن نوشابه غذاهای پر چرب وتنقلات بر حذر داشت ودر ادامه این همایش خانم دکتر ندا خالدیان به بیان مطالب خود پرداختند ایشان طولانی ترین دوره رشد انسان را دوره کودکی دانستند که متاسفانه به واسطه شرایط فیزیولوژیکی متفاوتی که نسبت به بزرگسالان دارندکاملا آسیب پذیرند وبر همین اساس والدین باید در این دوره حساس توجه ویژه ای نسبت به کودکان از لحاظ تغذیه وفعالیت بدنی داشته باشندایشان به این نکته اشاره داشتند که سلولهای چربی در دوران کودکی تعیین می شود ودر کودکان چاق سریع تر ترمیم می شود وهمچنین به انواع بیماری های که به علت چاقی در کودکان ظاهر می شوداشاره کردنند از جمله فشار خون دیابت نوع 2 سرطان بیماری های قلبی عروقی واستخوانی مفصلی  .

دکتر خالدیان چند راهکار را برای فعالیت ورزشی کودکان ارائه دادند از جمله این راهکارها 1-کودک باید تا 5سالگی روزانه حداقل 3ساعت فعال باشد 2-فعالیت کودکان باید بنیادی وتکاملی باشد 3-تشویق کردن کودکان به انجام فعالیت بدنی 4-بیشتر فعالیت آنها باید شامل بازی های فعال وپویا در داخل وخارج از خانه باشد 

ایشان همچنین توصیه های تمرینی برای کودکان تاسن 5سالگی ارائه دادند از جمله بازی در آب بازی کردن در استخر توپ دویدن یا بازی با نوار ها توپ ها وپارچه های رنگی بازی های گرفتن یا دنبال کردن وژمناستیک تفریحی .در ادامه دکتر خالدیان با توجه به اینکه کودکان استرالیایی دارای ترکیب بدنی مناسب وسالمی هستند به مقایسه فعالیت روزانه یک کودک استرالیای با یک کودک ایرانی پرداختند ایشان اضهار داشتند که یک کودک هفت ساله استرالیای از خانه تا مدرسه راپیاده روی میکند در مدرسه ژمناستیک وطناب بازی انجام می دهد تلویز یون نگاه می کند با خانواده خود فوتبال بازی می کند وبازی تلویز یونی راهم در برنامه های خود دارد ودر نهایت ورزش کردن او  منحصر به فصل خاصی نمی شود اما در مقابل یک کودک 7ساله ایرانی برای رفتن به مدرسه از سرویس مدرسه استفاده می کند هفته ای یک جلسه ورزش دارد از بازی های کامپیوتری زیاد استفاده می کند وکلاسهای ورزشی اش مخصوص تابستان می باشد

دکتر خالدیان در پایان فعالیتهای بدنی مورد نیازکودکان ونوجوانان را بیان کردنند ایشان معتقد بودنند که کودکان ونوجوانان باید روزانه 60دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند که این فعالیتها باید به سه دسته تقسیم شود 1-فعالیتهای هوازی :به اینصورت که از میزان 60دقیقه زمان فعالیت ورزشی کودک در روز بیشترین مقدار آن باید فعالیتهای ورزشی هوازی باشدت متوسط یا بالا باشد 2- فعالیتهای قدرتی –عضلانی :قسمتی از 60 دقیقه فعالیت روزانه می تواند فعالیتهای قدرتی باشد وباید حداقل 3روز در هفته انجام شود 3-فعالیتهای قدرتی استخوانی :قسمت اندکی از 60دقیقه فعالیت روزانه با تاکید بر فشار روی استخوانها

سپس در پایان همایش جناب آقای دکتر مختار فرهادیان معاون سازمان بهزیستی استان با ارائه تصاویری از کودکان چاق ومتوسط به مقایسه آنها باهم پرداختندواظهار داشتند که طبق تحقیقات صورت گرفته کودکان چاق دارای استرس بیشتر واعتماد به نفس کمتری نسبت به دوستان خود هستند وتصویری که از خود دارند کاملا تصویری منفی می باشد وحتی گرایش به خود کشی در افراد چاق بسیار بیشتر از دیگران است (البته با توجه به این که چند کودک چاق همراه با خانواده های خود در این همایش شرکت داشتند حداقل بیان این مورد جالب به نظر نمی رسید) بنابراین ایشان تمامی کسانی را که به نوعی با کودکان در گیر هستند موظف دانستند که جهت جلو گیری از چاقی کودکان ودر مان آن تاجایی که می توانند وقت وهزینه زیادی صرف این کار کنند. 

                                                                   فرستنده : لقمان بادیدست 

 





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 11 دی 1391 01:06 ق.ظ
حضور دکتر گائینی واقعا مایه افتخار است فقط به نظر بنده میزبانی بسیار ضعیف بود و آموزش و پرورش اداره کل باید تمهیدات بهتری در نظر می گرفت تا معلمان ورزش از حضور دکتر گائینی حداکثر بهره را ببرند
چهارشنبه 6 دی 1391 04:52 ب.ظ
سلام. خدا قوت همکار گرامی
احسنت به این همت و تلاش شما بزرگواران

به سایت دبستانم نیز سر بزنید :
http://drhesabi-fasa.blogfa.com
اینم وبلاگی علمی خودم:
http://sport1984.blogfa.com/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
.