تبلیغات
تربیت بدنی آموزشگاه های شهرستان دیواندره - بهترین زمان ورزش چه موقع است؟
 
تربیت بدنی آموزشگاه های شهرستان دیواندره
درباره وبلاگ


در این وبلاگ سعی می شود که اخبار و فعالیت های انجام شده در مدارس شهرستان دیوان دره و همچنین مطالب علمی و آموزشی به گونه ای که قابل استفاده برای تمام دبیران تربیت بدنی باشد، انعکاس یابد. همچنین دست کسانی را که می خواهند با راهنمایی، انتقادات و پیشنهادات خود، ما را یاری نمایند، به گرمی می فشاریم. امید است در این راه ثابت قدم و موثر باشیم.

ارتباط با مدیر : f2383@mihanmail.ir

مدیر وبلاگ : شورای ورزشی
نویسندگان
نظرسنجی
عملکرد کارشناسی تربیت بدنی را در سال تحصیلی 91 - 92 چطور ارزیابی می کنید ؟







بهترین زمان ورزش چه موقع است؟

برخی مردم معتقدند بهتر است 6 صبح آهسته بدوند تا قلب آمادگی لازم را پیدا كند سپس باید حركت های سنگین تر ورزشی را شروع کنند تا مغز و بدن فرصت آمادگی را داشته باشند. عده ای خواب صبح را از دست نمی دهند و قبل از ظهر به خاطر ورزش عرق نمی ریزند و ترجیح می دهند شبانگاه بعد از شام پیاده روی كنند. با این تفاصیل چه زمانی بهترین زمان برای ورزش كردن است؟ اینكه چه زمانی از روز برای سوزاندن كالری بدن مناسب تر است، مدرك ثابت شده ای وجود ندارد، بنابراین هر زمان از روز كه تمایل دارید می توانید ورزش كنید.

مهمترین مسأله ای كه كارشناسان تأكید دارند اینكه ساعتی از روز را انتخاب كنید و هر روز به طور منظم همان ساعت ورزش كنید.

ساعت زیستی بدن

ریتم شبانه روزی بدن طوری ساخته شده است كه اگر شخص شب زنده دار یا سحرخیز باشید می تواند این عادات خود را تغییر دهید. ریتم شبانه روزی زمین 24 ساعت براساس الگوی چرخش زمین به دور خودش تعیین می شود. این ریتم بر كاركرد بدن مثل فشار خون، دمای بدن، سطح هورمونها و ضربان قلب و همه سیستم هایی كه در آمادگی برای ورزش عمل می كنند نقش مؤثر ایفا می كند.

یك پیشنهاد خوب اینكه از ساعت زیستی بدنتان كمك بگیرید تا شما را در مورد زمانی كه برای پیاده روی یا ورزش می روید راهنمایی كند. البته ملاحظات دیگر مثل فهرست برنامه كاری و خانوادگی تان یا زمانی كه دوستانتان بتوانند شما را در پیاده روی همراهی كنند، مد نظر بگیرید. چون یك دوست یا همراه در ورزش كمك موثری به شما در تداوم آن دارد.

در مورد ورزش صبحگاهی هوشیار باشید

برخی كارشناسان معتقدند اگر برای تعیین زمان ورزش دچار تردید هستید، صبحگاه را برای ورزش انتخاب كنید.

پروفسور سدریك برایانت می گوید:«طبق تحقیقات نشان داده شده كه عادت ورزش به صورت فردی و به طور مداوم در افرادی كه صبح ورزش می كند بیشتر است.» «عاقل كسی است كه قبل از هر فشار زمانی و بیماری، خودش زمان مناسب ورزش را پیدا كند.» برایانت می گوید:«من 6 صبح ورزش می كنم، به غیر از اعتقاد من به ورزش صبحگاهی، اگر هر موقع دیگر غیر از صبح ورزش كنم عوامل دیگری من را از ورزش در آن ساعت منع می كند.» او توصیه می كند اگر صبح ورزش می كنید چون دمای بدن نسبت به دیگر ساعات روز پایین تر است باید فرصت بیشتری برای گرم كردن به بدن دهید.

زمانی كه بیخواب می شوید

متأسفانه به علت برخورد زمانی خواب صبحگاهی و ورزش، ورزش به طور مداوم و همیشگی ادامه نمی یابد. اما اگر بتوانید بیخوابی شب قبل را بخاطر ورزش صبحگاهی كاهش دهید، بیرون جستن از رختخواب و انجام ورزش ، ورزش صبحگاهی بسیار لذت بخش خواهد شد. پس با تنظیم وقت خواب تبدیل آن به یك عادت، با بی خوابی هم مبارزه كرده اید.

پروفسور سالی ای وایت، رئیس دانشكده آموزش دانشگاه لیهای می گوید: بدنتان نیاز به آماده شدن برای خواب دارد. ضربان قلب و دمای بدن باید مناسب استراحت بدن باشد. بنا براین شبها با زود به رختخواب رفتن بدن شما به مرور  خو گرفتن به خواب زود هنگام را یاد می گیرد.

ورزش و خوردن آخر شب اصرار بدن برای خواب را تا دیر وقت به تاخیر می اندارد. وایت می گوید:«هم ورزش و هم خوردن ضربان و دمای بدن را بالا می برند كه این مسأله مساعد برای خوابیدن نیست.»

كدام موقع مناسب ورزش كردن است؟

وایت روی انگیزه های موفق ورزش در زمانهای متفاوت مطالعه كرده است وی می گوید: «با وجود تصورات مفید و سودمند در بیدار شدن و ورزش  صبحگاهی، من بیشتر بعد از ظهرها ورزش می كنم. چون بدنم در بعد از ظهر راحت تر به ریتم موزون می رسد در حالی كه در صبح این آمادگی را ندارم.»

برای برخی مردم بعدازظهر بهترین وقت ورزش است به ویژه وقتی همكاران و كارگران یك شركت با هم باشند و شرط كنند كه عصرانه را فقط بعد از ورزش میل كنند نه قبل از آن.

برایانت در كنفرانس بین المللی ورزش، تناسب و تغذیه می گوید: «فوراً بعد از خوردن غذا ورزش نكنید، خون بایستی در هنگام ورزش به ماهیچه ها برود در حالی كه خون بعد از صرف غذا برای هضم آن در دستگاه گوارش است. پس 90 دقیقه بعد از هر وعده سنگین غذایی به بدن فرصت دهید.»

بهترین زمان ورزش را كشف كنید

حقیقت این است که هنوز بین دانشندان توافقی در زمینه بهترین زمان برای ورزش كردن بدست نیامده است، اما پروفسور استیون آلدانا پیشنهاد می كند زمانهای مختلف روز را برای ورزش امتحان كنید. و زمانی كه شما را در استمرار در ورزش ترغیب می كند، كشف و انتخاب كنید.





نوع مطلب : مطالب آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
.